Τρίτη, 13 Ιουλίου 2010

Πέντε μαθήματα ηγεσίας που πρέπει να ξεχάσετε

Πηγή: Capital.gr

Μπορείτε να εξελιχθείτε ως manager. Μπορείτε να εφαρμόσετε ακόμα και την τέχνη του πολέμου στο μανατζάρισμα μιας επιχείρησης. Αλλά δεν υπάρχει τίποτα παρόμοιο με το αναλαμβάνεις μια εταιρεία της οποίας οι μετοχές υποχώρησαν δραματικά όταν η φούσκα του dot-com έσκασε για να μάθει κανείς ποια είναι τα πραγματικά μαθήματα της αποτελεσματικής ηγεσίας.

Ως διευθύνων σύμβουλος μιας εταιρείας που αναγκάστηκε να βγει από τις στάχτες της "dot-com" εποχής με ένα πολύ πιο λιτό εργατικό δυναμικό και ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο, έπρεπε να ξεχάσω μερικά από τα πιο αγαπημένα μου μαθήματα ηγεσίας. Εδώ είναι οι πέντε κορυφαίοι μύθοι που ξεπέρασα:

1. Η ηγεσία είναι μια διαδικασία. Η ηγεσία είναι μια συμπεριφορά, δεν είναι διαδικασία. Μια διαδικασία προϋποθέτει μια ρουτίνα με επαναλήψιμα βήματα, αλλά οι αληθινοί ηγέτες οδηγούν συνεχώς τους άλλους από ό, τι κάνουν, όχι από αυτό που λένε. Δεν υπάρχει καμία στάνταρντ διαδικασία για να βγάλετε μια επιχείρηση από το πανεπιστήμιο ή να μειώσετε δραστικά το εργατικό δυναμικό.Κανένα memo και καμιά παρουσίαση δε μετράει όσο οι καθημερινές δράσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου και της διευθυντικής ομάδας του. Αντίθετα, η απουσία δράσης ή η εσφαλμένη δράση αμέσως θα ακυρώσει όλα τα προσεκτικά επιλεγμένα λόγια.

2. Ένας ηγέτης πρέπει να έχει έτοιμη μια απάντηση. Το να έχει έτοιμη μια ερώτηση μπορεί να είναι πολύ πιο παραγωγικό.Οι ερωτήσεις επιτρέπουν διευκρινίσεις. Ανοίγουν αθόρυβα την πόρτα στην αναγκαία σύγκρουση και μπορούν να μεταφέρουν ένα μήνυμα για την ελλιπή δουλειά του προσωπικού χωρίς να προκαλέσει αμηχανία. Με το να ζητά γνώμες ή ιδέες, ένας ηγέτης δε φαίνεται αδύναμος. Στην πραγματικότητα, οι ερωτήσεις είναι αυτές που έσωσαν τη SciQuest μετά τη φούσκα του dot-com. Το ερώτημα ήταν η καλύτερη διανομή λογισμικού σε πελάτες, και η λύση της ομάδας οδήγησε ακούσια την εταιρεία να υιοθετήσει νωρίς το επιχειρηματικό μοντέλο του λογισμικού ως υπηρεσία.

3. Μεγάλες ιδέες βγαίνουν από τη συζήτηση και τη σύγκρουση. Η υγιής σύγκρουση είναι κάτι σπάνιο. Η σύγκρουση δημιουργεί καταστάσεις όπου οι ιδέες και οι άνθρωποι γίνονται «θέσεις», και οι θέσεις είναι πολύ δύσκολο να αλλάξουν. Μεγάλες ιδέες προέρχονται από ανοιχτές, εποικοδομητικές, και θετικές συζητήσεις που οδηγούνται από ερωτήσεις. Ο καθένας συνεισφέρει και ως εκ τούτου έχει μερίδιο στην ιδέα. Ως κάποιος που ξεκίνησε την καριέρα του στην GE και αποφοίτησε από το διαβόητο πρόγραμμά της Financial Management, ξέρω πολλά για την αντιπαράθεση. Όμως η εμπειρία μου έχει διδάξει ότι οι εποικοδομητικές συζητήσεις παράγουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα.

4. Ένας ηγέτης πρέπει να διατηρήσει την ισχύ και την εξουσία. Λάθος. Δώστε τη δύναμη και την εξουσία αλλού κάθε μέρα. Στις συναντήσεις, κατανοήστε που βρίσκεται η εξουσία και σεβαστείτε την έλλειψή της. Ένας τρόπος για να παραδώσετε την εξουσία είναι το να ζητάτε feedback. Αν εσείς ως ηγέτης είστε πρόθυμος να λάβετε το feedback, δείχνετε και στους άλλους πώς να το δεχτούν. Όσο για το θυμό, είναι απλά αντιπαραγωγικός. Φέρνει στασιμότητα στο διάλογο και την επίλυση προβλημάτων τη χειρότερη δυνατή στιγμή: όταν τα χρειάζεστε περισσότερο. Ένας άλλος τρόπος για να παραδώσετε την εξουσία είναι να πραγματοποιήσετε σε επίπεδο εταιρείας κοινωνικές λειτουργίες. Η εταιρεία μας φιλοξενεί εξόδους εργαζομένων και των οικογενειών τους και μερικές φορές, την «Μπύρα την Παρασκευή», η οποία επιτρέπει στους εργαζομένους σε κάθε επίπεδο να υποβάλλουν ερωτήσεις και να δώσουν ή να πάρουν feedback.

5. Ένας ηγέτης πρέπει να επιβάλλει την αλλαγή. Σε περιόδους κρίσης, ναι, αλλά όλες τις άλλες φορές, ένας ηγέτης πρέπει να πείσει για αυτή. Το "Πες" είναι η φυσιολογική συμπεριφορά των CEOs, αλλά το "ρώτα" είναι πιο ισχυρό και πιο μακροχρόνιο. Η εστίαση στη θετική ενίσχυση και την απομάκρυνση του άγχους από μια κατάσταση αποφέρει καλύτερα αποτελέσματα.

Το να ηγείται κανείς μιας επιχείρησης μέσω της αλλαγής συχνά ξεκινά με το να ξεχάσει κάποια πράγματα για να μπορέσει να μάθει. Εάν διοικήσετε την επιχείρησή σας όπως μια ανοιχτή κουζίνα και δεν φοβάστε να ρωτάτε, μαζί με τους υπαλλήλους σας θα μπορέσετε να αλλάξετε τα πράγματα.

Stephen Wiehe
Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος
SciQuest
Cary, N.C

Δεν υπάρχουν σχόλια: