Τρίτη 25 Μαΐου 2010

LARS OLOFSSON: ΘΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΚΛΗΡΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΕΣ ΜΑΣ

του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

Ο γενικός διευθυντής του Ομίλου Carrefour εξηγεί την νέα πολιτική του και τονίζει ότι στο εξής ο Όμιλος θα είναι «δύσκολος» απέναντι στους προμηθευτές του. Άνθρωπος του μάρκετινγκ, με λαμπρή καρριέρα στην ελβετική Nestle, ο 59χρονος γενικός διευθυντής του Ομίλου Carrefour εξηγεί, σε συνέντευξή του στο γαλλικό μηνιαίο περιοδικό Capital, ποιες είναι οι νέες κατευθύνσεις του μετά από μία χρονιά, το 2009, που δεν ήταν από τις καλύτερες.

Το 2009 ήταν μία πολύ μέτρια χρονιά για τον Όμιλο. Σήμερα, ποιες είναι οι προοπτικές;

Βρισκόμαστε σε φάση ανάπτυξης. Στην Γαλλία κερδίζουμε πόντους στην αγορά κυρίως χάρη στα Carrefour Market. Επίσης, σημαντική επιτυχία γνωρίζει η μάρκα μας Carrefour Discount, την οποία αγοράζουν κάπου 42% των γαλλικών νοικοκυριών. Έτσι, το τελευταίο τρίμηνο η μάρκα αυτή αντιπροσωπεύει το 6% με 7% των πωλήσεών μας από πλευράς όγκου. Όμως, το 70% αυτών των πωλήσεων το πήραμε από τον ανταγωνισμό.

Στον διεθνή χώρο, βρισκόμαστε σε φάση ανάπτυξης στην Λατινική Αμερική και στην Κίνα.

Τί αλλάξατε στην πολιτική τιμών που εφαρμόζετε;

Η εποχή του «shop and go» τελείωσε. Η αποδοτικότητά μας σήμερα εδράζεται σε δύο βάθρα. Πρώτον, στην ανάπτυξη, που είναι και ο πρώτος δείκτης της υγείας μας. Δεύτερον, στην συμπίεση του κόστους μας. Βελτιώνουμε τους τρόπους που εργαζόμαστε. Πρέπει να γινόμαστε όλο και πιο ευκίνητοι, πιο ελαστικοί. Έτσι, η συνένωση στην Γαλλία των τεσσάρων εδρών μας σε μία έως το 2013 εγγράφεται σε αυτό το πρόγραμμα αποτελεσματικότητας και οικονομιών. Από την άλλη, θέλουμε δίπλα μας ανθρώπους που να μην είναι μόνον «καρφουριανοί». Τους βρήκαμε στην Tesco, μία εταιρεία με αναπτυγμένη την πελατειακή κουλτούρα, στην Wal-Mart, πρωταθλήτρια λειτουργικής αποτελεσματικότητας, και στην Procter and Gamble, την πιο προωθημένη εταιρεία στο μάρκετινγκ.

Η εμπειρία σας στην Nestle πόσο σάς βοηθά να κάνετε μεταρρυθμίσεις στον Όμιλο Carrefour;

Μία από τις μεγάλες δυνάμεις της Nestle είναι να έχει μακροπρόθεσμες στρατηγικές, γνωστές σε όλους, έναντι των οποίων δεσμεύονται τα περισσότερα στελέχη της. Το όνειρό μου στα Carrefour είναι να επαναπροσδιορίσω το «όνειρό» μας και να προωθήσω τις φιλοδοξίες μας. Θέλω να γίνουμε οι έμποροι που οι περισσότεροι προτιμούν. Όλη μας η ενέργεια πρέπει να αφιερώνεται στην πελατεία μας. Στο παρελθόν, είμαστε η επιχείρηση που κατακτούσε στο λιανεμπόριο. Σήμερα θέλουμε να κατακτούμε τις καρδιές των πελατών μας. Δεν μάς ενδιαφέρει να ανοίξουμε νέες αγορές.

Άρα, μπορεί να φύγετε από κάποιες αγορές;

Τα Carrefour είναι αποδοτικά παντού όπου βρίσκονται. Δεν υφίστανται πιέσεις στο επίπεδο αυτό. Το ιδεώδες είναι να είμαστε ηγέτες παντού όπου έχουμε εγκατασταθεί, διότι έτσι έχουμε καλύτερες συνέργειες στα κόστη, στο μάρκετινγκ και στην αγοραστική μας ισχύ. Για παράδειγμα, φύγαμε από την Ρωσία όπου είχαμε έτη ζημιών μπροστά μας. Όταν έχεις κανόνια απέναντί σου, δεν μάχεσαι με ντουφεκάκια. Σε αγορές όπου δεν είμαστε ηγέτες, θα σκεφτούμε αν θα μείνουμε. Και αν μάς προτείνουν να μάς εξαγοράσουν, θα το σκεφθούμε.

Στον βαθμό που περιορίζετε τους κωδικούς σας, ποιες είναι οι σχέσεις σας με τους προμηθευτές;

Μειώνουμε τους κωδικούς μας γιατί θέλουμε να εξυπηρετήσουμε καλύτερα τους πελάτες μας. Επιδιώκουμε την καλύτερη δυνατή ικανοποίησή τους. Είναι ο αποκλειστικός στόχος μας. Θέλουμε να τους προτείνουμε λιγότερες μάρκες, ικανοποιώντας όμως πλατύτερα τις ανάγκες τους. Τα ράφια μας θα είναι συνεπώς καλύτερα αναγνώσιμα. Εν τέλει, θα έχουμε 15% λιγοτερους κωδικούς και 5% περισσότερες επιλογές. Πρόκειται για ένα μοναδικό στον κόσμο σχέδιο, που θα μάς επιτρέψει τεράστιες αποθηκευτικές οικονομίες.

Στο πλαίσιο αυτό, οι συζητήσεις μας με τους προμηθευτές θα είναι σκληρές. Θα υπάρξουν χαμένοι ανάμεσά τους. Θέλω να προωθήσω τους προμηθευτές που θα συμβάλουν μαζί μας στην παραγωγή αναπτύξεως. Αυτό θα βοηθήσει τις ηγετικές μάρκες. Για τις ειδικές προσφορές, όμως, θα βάζουμε μπροστά τις μάρκες Carrefour και άρα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα έχουν την προτίμησή μας. Αυτή η επιλογή μας είναι σημαντική στην σημερινή περίοδο κρίσης, η οποία επιβάλλει στις επιχειρήσεις και διαφορετικούς τρόπους σκέψης.

Τί αλλάζει, υπό αυτές τις συνθήκες, στην φιλοσοφία των υπερμάρκετ, όπου κάποτε υπήρξατε πρωτοπόροι;

Θέλουμε να επαναγοητεύσουμε την πελατεία μας. Θα έχουμε στα ράφια μας προϊόντα που θα δικαιολογούν συχνότερες επισκέψεις στις επιφάνειες πωλήσεών μας. Θα δημιουργούμε γεγονότα και θα εκπλήσσουμε την πελατεία μας με πράγματα που δεν θα βλέπει αλλού. Από τα τέλη Αυγούστου θα αρχίσει αυτή η νέα περίοδος και για ένα διάστημα θα μελετήσουμε ως ποιον βαθμό επαληθεύονται οι υποθέσεις εργασίας μας. Θέλω να ελπίζω ότι μέσα στην προσεχή τριετία τα Carrefour θα πρωτοστατούν σε μία νέα λιανεμπορική κουλτούρα. Αυτή είναι η θεμελιακή επιδίωξή μας.

Πόσο βοήθησε η κρίση στην χάραξη αυτών των νέων στρατηγικών;

Θα έλεγα αρκετά, γιατί μάς έδειξε τον δρόμο για κάτι καινούργιο. Εξάλλου, σε πολλές περιπτώσεις αυτό είναι και το νόημα των κρίσεων. Οδηγούν εκ των πραγμάτων σε αλλαγές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: