Τετάρτη 26 Μαΐου 2010

ΠΑΝ. ΚΟΥΤΣΙΚΟΣ: Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΜΑΣ

του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

Ο πρόεδρος του Ελληνοτουρκικού Επιμελητηρίου υπογραμμίζει ότι το ελληνικό λιανεμπόριο θα πρέπει να στρέψει την προσοχή του και προς την άλλη πλευρά του Αιγαίου. «Για την Ελλάδα και το εμπόριό της, η τουρκική αγορά αποτελεί μεγάλη ευκαιρία. Η γειτονική μας χώρα σε λίγα χρόνια θα έχει 80 εκατομμύρια καταναλωτές και αυτοί θα είναι δίπλα μας. Συνεπώς, για τις ελληνικές επιχειρήσεις, κυρίως δε τις εμπορικές, μπορούμε να πούμε ότι η Τουρκία είναι η μεγάλη εσωτερική αγορά μας. Αποτελεί ευκαιρία ανάπτυξης, η οποία θα ενισχύεται και από τους εντυπωσιακούς ρυθμούς με τους οποίους αναπτύσσεται οικονομικά η Τουρκία».

Αυτά μάς είπε ο κ. Παναγιώτης Κουτσίκος, πρόεδρος του Ελληνοτουρκικού Επιμελητηρίου, καθώς και του Ελληνοβουλγαρικού. Κατά την εκτίμησή του, για τις ελληνικές επιχειρήσεις και κυρίως τις εμπορικές, η τουρκική αγορά είναι πολύ ευκολότερα προσβάσιμη από ό,τι οι αντίστοιχες αγορές της Δυτικής Ευρώπης. «Εξάλλου», προσθέτει ο συνομιλητής μας, «τα καταναλωτικά πρότυπα των Τούρκων είναι παραπλήσια με τα δικά μας και το γεγονός αυτό διευκολύνει, από πλευράς μάρκετινγκ, τις ελληνικές επιχειρήσεις και την διείσδυσή τους στην γείτονα».

Πράγματι, ο πρόεδρος του Ελληνοτουρκικού Επιμελητηρίου δεν έχει άδικο. Έρευνες αγοράς που έγιναν στην Τουρκία από μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες καταλήγουν στην ίδια διαπίστωση, αλλά διαφοροποιούν τις καταναλωτικές συνήθειες μεταξύ ευρωπαϊκής και ασιατικής Τουρκίας.

«Ένα άλλο πλεονέκτημα της Τουρκίας είναι η δημογραφική της ανάπτυξη, η οποία για αρκετά χρόνια θα συμβαδίζει με οικονομική ανάπτυξη της τάξης του 6% περίπου ετησίως», επισημαίνει ο κ. Παν. Κουτσίκος. Οι εκτιμήσεις του επιβεβαιώνονται και από τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), ο οποίος προβλέπει ότι η τουρκική οικονομία θα γνωρίσει πραγματικό «μπουμ». Όπως μάς λέει ο κ. Π. Κουτσίκος, «είναι γεγονός ότι μέχρι το 2050 η χώρα θα έχει 100 εκατομμύρια κατοίκους, με τεράστια ζήτηση σε καταναλωτικά αγαθά και υπηρεσίες. Ταυτόχρονα, θα αποτελεί και πόρτα εισόδου προς τις τουρκόφωνες χώρες της Κεντρικής Ασίας, όπου ήδη η τουρκική οικονομική παρουσία είναι αξιοσημείωτη».

Τις απόψεις του προέδρου του Ελληνοτουρκικού Επιμελητηρίου συμμερίζονται και οι υπεύθυνοι του γαλλικού λιανεμπορικού Ομίλου Καρφούρ, που για την προσεχή πενταετία προγραμματίζουν 120 εκατ. ευρώ νέες επενδύσεις στην Τουρκία. Για το 2009, ο Όμιλος πραγματοποίησε την τουρκική αγορά 1,4 δισεκατ. ευρώ τζίρο και εκμεταλλεύεται 26 υπερμάρκετ, 165 σουπερμάρκετ και 657 καταστήματα hard discount. Πριν λίγο καιρό, εξαγόρασε την εταιρεία Ipek, η οποία εκμεταλλεύεται τα καταστήματα με την επωνυμία Alpark. Με αυτή την εξαγορά ο Όμιλος Καρφούρ εκτιμά ότι θα ενισχύσει την παρουσία του λανσάροντας τα Carrefour Express Market. «Η εξαγορά αυτή δείχνει την θέληση του γαλλικού ομίλου να ενισχύσει την παρουσία του σε μία αναπτυσσόμενη αγορά, όπου η θέση του είναι ηγετική», μάς είπε ο κ. Παν. Κουτσίκος.

«Ένας άλλος τομέας πιθανής ελληνοτουρκικής συνεργασίας», προσθέτει, «είναι αυτός του τουρισμού. Το 2009 η Τουρκία δέχτηκε 25 εκατομμύρια τουρίστες και εισέπραξε περί τα 22 δισεκατ. δολλάρια. Και, παρά την παγκόσμια κρίση, οι αριθμοί αυτοί θα είναι ανοδικοί και το 2010. Συνεπώς, εμείς οι Έλληνες έχουμε κάθε λόγο να αναπτύξουμε κοινά πακέτα διακοπών με Τούρκους τουριστικούς πράκτορες, γεγονός που θα είναι ελκυστικό για τους τουρίστες, αλλά και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων ανταγωνιστριών χωρών».

Από αυτή την οπτική γωνία, η πρόταση του προέδρου του Ελληνοτουρκικού Επιμελητηρίου παρουσιάζει τεράστιο ενδιαφέρον, αν κανείς θέλει να παρακολουθήσει με αντικειμενικότητα τις απίθανες επενδυτικές πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η τουρκική κυβέρνηση, σε συνεργασία με ιδιώτες, στην Κωνσταντινούπολη, στην Καππαδοκία και την Αττάλεια. Εξάλλου, οι τρεις αυτές περιοχές προβάλλονται κατά κόρον και στο εξωτερικό, ενώ το τουρκικό γόητρο ενισχύεται και από γεωπολιτικές πρωτοβουλίες της γείτονος.

«Σε μία όντως δύσκολη περίοδο για τις ελληνικές επιχειρήσεις, οι συνάδελφοί μου θα πρέπει να εξετάσουν με προσοχή και διαύγεια τα τεκταινόμενα στην γείτονα, η οποία μπορεί να αποτελέσει και για το ελληνικό επιχειρείν σημαντικό εφαλτήριο ανάπτυξής του», καταλήγει ο κ. Παναγιώτης Κουτσίκος. Πιθανότατα δε τα λεγόμενά του να μην έχουν καμμία δόση υπερβολής.

Δεν υπάρχουν σχόλια: