του Frank Kern*
Τι πραγματικά θέλουν οι CEO; Η απάντηση έχει σημαντικές συνέπειες για το management καθώς και τους πελάτες και τους μετόχους των εταιρειών. Οι αξίες που ένας CEO εκτιμά περισσότερο στην εταιρική ομάδα δημιουργoύν ένα πρότυπο που επηρεάζει τα πάντα, από την ανάπτυξη του προϊόντος και τις πωλήσεις μέχρι τη μακροπρόθεσμη επιτυχία μιας επιχείρησης.
Υπάρχουν πειστικές νέες αποδείξεις ότι οι προτεραιότητες των CEOs στον εν λόγω τομέα μεταβάλλονται με σημαντικούς τρόπους. Σύμφωνα με μια νέα έρευνα σε 1.500 διευθύνοντες συμβούλους που πραγματοποιήθηκε από το Instiute for Business Value της IBM (IBM), οι διευθύνοντες σύμβουλοι δείχνουν τη «δημιουργικότητα» ως τη σημαντικότερη ηγετική ικανότητα για την επιτυχημένη επιχείρηση του μέλλοντος.
Δημιουργικότητα –όχι επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα, επιρροή, ή ακόμα και αφοσίωση. Βγαίνοντας από τη χειρότερη οικονομική ύφεση που θα συναντήσουν ποτέ στην διάρκεια της επαγγελματική τους ζωής, όπου η διευθυντική πειθαρχία και η αυστηρότητα κυριαρχούσαν, αυτό δείχνει μια αξιοσημείωτη αλλαγή στη στάση τους. Είναι κάτι συνεπές με τα άλλα σημαντικά πορίσματα της μελέτης: η παγκόσμια πολυπλοκότητα είναι το κύριο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι CEOs και οι επιχειρήσεις τους. Οι CEOs βλέπουν ένα μεγάλο χάσμα μεταξύ του επιπέδου πολυπλοκότητας που έρχεται και την εμπιστοσύνη που έχουν στις επιχειρήσεις τους για την αντιμετώπισή αυτού.
Μέχρι σήμερα η δημιουργικότητα έχει γενικά θεωρηθεί ως καύσιμο για τους κινητήρες της έρευνας και της ανάπτυξης του προϊόντος, και όχι ως το βασικό ηγετικό εργαλείο που πρέπει να υπάρχει σε μια επιχείρηση.
Δημιουργική αναστάτωση
Πολλά έχουν συμβεί τα τελευταία δύο χρόνια για να αλλάξουν οι απόψεις των γυναικών και των ανδρών που ασκούν τον έλεγχο. Εκτός από την παγκόσμια ύφεση, η πρώτη δεκαετία του αιώνα έβαλε στο κέντρο τα ζητήματα της αλλαγής του κλίματος και την αλληλεπίδραση μεταξύ των φυσικών φαινομένων και των εφοδιαστικών αλυσίδων μας για τις πρώτες ύλες, τα τρόφιμα, και ακόμη και για ταλέντα. Εν ολίγοις, οι διευθύνοντες σύμβουλοι έχουν βιώσει την πραγματικότητα της παγκόσμιας ολοκλήρωσης. Ο κόσμος είναι μαζικά διασυνδεδεμένος-οικονομικά, κοινωνικά και πολιτικά και λειτουργεί ως σύστημα συστημάτων. Έτσι, πως φαίνεται αυτό στο επίπεδο των σχέσεων με τους πελάτες; Για πάρα πολλές επιχειρήσεις, η απάντηση είναι ότι οι πελάτες τους όλο και πιο συνδεδεμένοι, αλλά όχι με αυτές.
Σε αυτό το πλαίσιο της διασύνδεσης, της αλληλεξάρτησης και της πολυπλοκότητας, οι επικεφαλής των επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο δηλώνουν ότι η επιτυχία απαιτεί νέες ιδέες και συνεχή καινοτομία σε όλα τα επίπεδα της οργάνωσης. Καθώς επανεξετάζουν την κατάσταση, οι διευθύνοντες σύμβουλοι θεωρούν πως η δημιουργικότητα αποτελεί απαραίτητο στοιχείο για τις επιχειρήσεις που πρέπει να ανακαλύψουν εκ νέου τις σχέσεις με τους πελάτες τους και να επιτύχουν μεγαλύτερη λειτουργική επιδεξιότητα. Στις πρόσωπο με πρόσωπο συνεντεύξεις με τους συμβούλους μας, είπαν πως οι δημιουργικοί ηγέτες κάνουν τα ακόλουθα:
• διαταράσσουν το status quo. Κάθε εταιρεία έχει επιτυχημένα προϊόντα που είναι μηχανές χρημάτων. Συχνά η ανάγκη να διαιωνιστεί η επιτυχία αυτών των προϊόντων περιορίζει την καινοτομία στο πλαίσιο της επιχείρησης, δημιουργώντας ένα παράθυρο όπου οι ανταγωνιστές της μπορούν να προωθήσουν ανταγωνιστικές καινοτομίες. Καθώς οι CEOs μας λένε ότι το ένα πέμπτο των εσόδων θα πρέπει να προέλθει από νέες πηγές, αναγνωρίζουν την ανάγκη να συγκρουστούν με τις υπάρχουσες παραδοχές, τις μεθόδους και τις βέλτιστες πρακτικές.
• διαταράσσουν τα υπάρχοντα επιχειρηματικά μοντέλα. Οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι οι οποίοι επιλέγουν τη δημιουργικότητα ως ηγετική ικανότητα είναι πολύ πιο πιθανό να επιδιώξουν την καινοτομία μέσω της αλλαγής του επιχειρηματικού μοντέλου. Σύμφωνα με την άποψή τους για την επιτάχυνση της πολυπλοκότητας, διαταράζουν τους παραδοσιακούς κύκλους στρατηγικού προγραμματισμού υπέρ των συνεχών, γρήγορων αλλαγών και προσαρμογών στα επιχειρηματικά τους μοντέλα.
• διαταράσσουν την οργανωτική παράλυση. Οι δημιουργικοί ηγέτες αντιτάσσονται στη θεσμική παρότρυνση να περιμένουν ώστε να υπάρχει πληρότητα, σαφήνεια και σταθερότητα πριν από τη λήψη αποφάσεων. Για να γίνει αυτό χρειάζεται ένας συνδυασμός βαθιά ριζωμένων αξιών, οράματος, και πεποίθησης-σε συνδυασμό με την εφαρμογή εργαλείων, όπως η αναλυτική σκέψη μπροστά στην ιστορική έκρηξη της πληροφόρησης. Έτσι προχωρούν σε μια διαδικασία λήψης αποφάσεων που είναι ταχύτερη, πιο ακριβής, και ακόμη πιο προβλέψιμη.
Στο σύνολό τους, οι συστάσεις αυτές περιγράφουν μια στροφή προς εταιρικές κουλτούρες που είναι πολύ πιο διαφανείς και επιχειρηματικές. Πρόκειται για κουλτούρες εμποτισμένες με την πεποίθηση ότι η πολυπλοκότητα θέτει μια ευκαιρία και όχι απειλή. Θεωρούν πως πρέπει να υπάρχει διαχείριση κινδύνου και όχι αποφυγή του, και ότι οι ηγέτες θα πρέπει να ανταμείβονται για την ικανότητά τους να οικοδομούν δημιουργικές επιχειρήσεις με ρευστά επιχειρηματικά μοντέλα, και όχι απόλυτα μοντέλα.
Κάτι σημαντικό συμβαίνει στον εταιρικό κόσμο. Σε απάντηση στις ισχυρές εξωτερικές πιέσεις και τις ευκαιρίες που τις συνοδεύουν, οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι δείχνουν προς μια νέα κατεύθυνση. Μας λένε ότι ένας κόσμος αυξανόμενης πολυπλοκότητας θα δημιουργήσει μια νέα γενιά ηγετών που θα θεωρούν πως η δημιουργικότητα ανοίγει το δρόμο για την επιτυχία των επιχειρήσεων.
* Ο Frank Kern είναι ανώτερος αντιπρόεδρος της IBM Global Business Services.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου