Τρίτη 7 Σεπτεμβρίου 2010

ΤΑ ΑΝΩΝΥΜΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΑΙ Η ΑΝΕΡΓΙΑ

Ο ακήρυκτος πόλεμος μεταξύ παραγωγών επωνύμων προϊόντων και λιανεμπόρων που διαθέτουν λευκά προϊόντα δεν είναι βέβαιον ότι ωφελεί πάντα την τσέπη του καταναλωτή.

του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

«Τα φημιζόμενα ως πιο φθηνά λευκά προϊόντα που τόσο προωθούν τα αποκαλούμενα εκπτωτικά σούπερ-μάρκετ (hard discount), αλλά και άλλες μεγάλες αλυσσίδες όπως τα Καρφούρ, δεν είναι καθόλου βέβαιον ότι σε μεσοπρόθεσμη ή μακροπρόθεσμη βάση ωφελούν την οικονομία. Αλλά ούτε και είναι σίγουρο ότι βραχυπρόθεσμα ευνοούν την τσέπη του καταναλωτή. Το θέμα είναι πολύ πιο σύνθετο και οι υπεραπλουστεύσεις που το περιβάλλουν περισσότερο αποπροσανατολίζουν παρά φωτίζουν».

Αυτά μάς είπε πρόσφατα στο Παρίσι ο κ. Ζακ Ντυπρέ, διευθυντής της Symphony IRI Group, μιας εταιρείας με υψηλή ειδίκευση στην έρευνα αγοράς και στην ανάλυση των καταναλωτικών τάσεων. Κατά την άποψη του Γάλλου ειδικού –τον οποίο συναντήσαμε σε μία πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα του περιοδικού Les Marques (Οι Μάρκες)– τα ανώνυμα προϊόντα, αφ’ ενός, δεν είναι πάντα φθηνότερα και, αφ’ ετέρου, η παραγωγή τους είναι περισσότερο παράγοντας ανεργίας παρά απασχόλησης.

Χαρακτηριστική στο σημείο αυτό υπήρξε η δήλωση που μάς έκανε ο κ. Φραντσέσκο Τορτόρα, διευθυντής του τμήματος Υγεία-Ομορφιά της Procter and Gamble Γαλλίας. «Με τις 200 μάρκες που διαθέτουμε, από την μια μεριά προσφέρουμε υψηλής ποιότητας ερευνητική εργασία σε 8.000 ερευνητές που εργάζονται στα 27 ερευνητικά κέντρα που έχουμε ανά τον κόσμο. Από την άλλη, η προώθηση και διάθεση των μαρκών αυτών προσφέρει εργασία σε άλλα 200.000 άτομα μόνον στην Ευρώπη. Πραγματοποιούμε επίσης περί τα 2,2 δισεκατ. δολλάρια επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη, με αποτέλεσμα να συμβάλλουμε στην τεχνολογική πρόοδο και στην άνοδο της προστιθέμενης αξίας στην οικονομία. Αν στα νούμερα αυτά προσθέσουμε και τις επενδύσεις μας σε διαφήμιση, επικοινωνία και έρευνες αγοράς, μπορούμε να πούμε ότι οι μάρκες μας συγκροτούν ένα σημαντικό οικονομικό μέγεθος με ποικίλες θετικές επιπτώσεις», μάς είπε.

«Οι μάρκες, η ύπαρξή τους και η παγκοσμιοποίησή τους είναι ένας από τους ισχυρότερους παράγοντες οικονομικής ανάπτυξης, χάρη στον οποίο κάπου 20 εκατομμύρια άτομα απασχολούνται παγκοσμίως», τόνισε στην ημερίδα ο σύμβουλος μάρκετινγκ κ. Μπενουά Ζουλιέν της εταιρείας συμβούλων ICAAC. Πρόσθεσε δε με νόημα ότι η εξαφάνιση των μαρκών θα δημιουργούσε τεράστια προβλήματα ανεργίας.

«Οι εχθροί των μαρκών στην ουσία ονειρεύνται μία μαοϊκού τύπου κονιωνία ομοιομορφίας, στην οποία θα έχει καταργηθεί το δικαίωμα της διαφοράς, αλλά και η προστασία του καταναλωτή από την ανωνυμία», είπε ο κ. Αλαίν Μενκ, Γάλλος οικονομολόγος, συγγραφέας και μυστικοσύμβουλος του προέδρου Ν.Σαρκοζύ. Ο κ. Α.Μενκ αναφέρθηκε επίσης στο αίσθημα ικανοποίησης και αξίας που προσφέρουν τα επώνυμα προϊόντα και υπογράμμισε ιδιαιτέρως ότι η ύπαρξή τους αποτελεί –μέσω της διαφημιστικής δαπάνης– κορυφαίο στήριγμα της ελευθεροτυπίας και άρα της δημοκρατίας.

Ενδιαφέρουσα υπήρξε στην ημερίδα και η τοποθέτηση του συνδικαλιστή παραγωγού γάλακτος, που τόνισε ότι οι πιέσεις που δέχονται οι κτηνοτρόφοι από τους ανθρώπους των εκπτωτικών αλυσσίδων, αλλά και των μεγάλων συγκροτημάτων που πωλούν ανώνυμα προϊόντα για χαμηλότερες τιμές δημιουργούν μία αφόρητη κατάσταση, που μεταφράζεται σε μείωση του βιοτικού επιπέδου στον κλάδο και σε αυξανόμενη ανεργία. «Ο κόμπος έφθασε στο χτένι. Θα αντιδράσουμε βίαια στις πιέσεις αυτές, οι οποίες, σε τελευταία ανάλυση, με πρόσχημα την τσέπη του καταναλωτή, έχουν αντικοινωνικό χαρακτήρα. Στην ουσία εμείς οι παραγωγοί πληρώνουμε από το υστέρημά μας τις στρατηγικές επικοινωνίας των μετγάλων αλυσσίδων, που βέβαια δεν λένε όλη την αλήθεια στους καταναλωτές», είπε ο Γάλλος συνδικαλιστής.

Οι δηλώσεις του αυτές προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις και συζητήσεις, από τις οποίες ωστόσο ήταν δύσκολο να βγάλει κανείς απορριπτικά των θέσεών του συμπεράσματα. Βέβαια, οι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου αναγνώρισαν ότι οι μάρκες παίζουν θετικό κοινωνικό και οικονομικό ρόλο, τόνισαν όμως ότι στις σημερινές συνθήκες κρίσεως ο μέσος καταναλωτής, στο μέτρο που εμπιστεύεται τον λιανέμπορο, γιατί να μην επωφεληθεί από την χαμηλότερη τιμή που τού προσφέρει η δική του μάρκα –αυτή, δηλαδή, που φέρει το όνομα της αλυσσίδας του.

«Εξάλλου», είπε ο κ. Εδουάδος Λεκλέρκ, επικεφαλής της ομώνυμης γαλλικής αλυσσίδας, «η μάρκα του λιανεμπόρου έχει και αυτή την αξία της, υπό την προϋπόθεση ότι ο λιανέμπορος χαίρει πλήρους εμπιστοσύνης». Ωστόσο, ο κ. Ε.Λεκλέρκ απέφυγε να αναφερθεί στον αμείλικτο πόλεμο που διεξάγεται στην Γαλλία μεταξύ των hard discounters και των ισχυρών διανομέων που πωλούν προϊόντα δικής του ετικέττας, με τους δεύτερους να έχουν το πάνω χέρι για την ώρα.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με μελέτη-έρευνα, το hard discount υποχώρησε το 2009 στην Γαλλία, με το μερίδιο αγοράς του να πέφτει κατά 14,% σε αξία. Ακόμα χειρότερα, η πτώση αυτή σημειώθηκε παρά την άνοδο του αριθμού των καταστημάτων και της διαφημιστικής δαπάνης.

Τέλος, επισημαίνουμε ότι στην ημερίδα πολλές παο τις μεγάλες επιχειρήσεις ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να αφιερώσουν ένα μέρος της διαφημιστικής τους δαπάνης στην προώθηση και την ευρεία εξάπλωση της έννοιας της μάρκας στο μέσο καταναλωτικό κοινό, δίνοντας έμφαση στον ρόλο των επωνύμων προϊόντων στην βιώσιμη ανάπτυξη και στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: