Τη συγχώνευση των δύο στρατηγικών αγωγών φυσικού αερίου - Nabucco και ITGI - προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει την προμήθεια αζέρικου καυσίμου, σύμφωνα με πηγές από τη βιομηχανία και την Ε.Ε. που επικαλείται το Reuters.
Στόχος της Ε.Ε. είναι να περιορίσει την εξάρτησή της από τη Ρωσία, η οποία καλύπτει σήμερα το ένα τέταρτο περίπου των ευρωπαϊκών αναγκών σε φυσικό αέριο.
Κύριο μέσο διαφοροποίησης των προμηθευτών της αποτελεί η πρόσβαση στα τεράστια κοιτάσματα αερίου της Κασπίας, αρχικά στο Αζερμπαϊτζάν. Η κοινοπραξία που ελέγχει την επόμενη προμήθεια αζέρικου αερίου, από το κοίτασμα «Σαχ Ντενίζ ΙΙ», αναμένεται να επιλέξει τον αγοραστή και τον μεταφορέα του αερίου της μέχρι τον προσεχή Ιούνιο.
Το αζέρικο αέριο εποφθαλμιούν η κοινοπραξία του αγωγού Nabucco, καθώς και δύο μικρότερα πρότζεκτ - ο ελληνο-ιταλικός αγωγός ITGI και ο Trans Adriatic Pipeline (TAP).
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Reuters, οι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ζητούν από τις κοινοπραξίες των ITGI και Nabucco να ξεκινήσουν συζητήσεις με στόχο τη «συγχώνευση» των σχεδίων τους.
Ανώνυμη πηγή ανέφερε στο πρακτορείο πως μια επιλογή θα μπορούσε να είναι να υλοποιηθεί αρχικά το σχέδιο του ITGI, το οποίο είναι πιο οικονομικό σε σχέση με εκείνο του Nabucco, με την προοπτική να επεκταθεί κάποια στιγμή στο μέλλον.
Αυτό θα περιόριζε αρχικά τις ποσότητες φυσικού αερίου που θα μπορούσαν να μεταφερθούν στην Ευρώπη. Τα συμβαλλόμενα μέρη εξετάζουν, ωστόσο, να διευρυνθεί η χωρητικότητα του αγωγού που θα διασχίζει την Τουρκία και να συμμετάσχουν από κοινού σε αυτόν προκειμένου να ρίξουν το κόστος τους.
Σύμφωνα με άλλον αξιωματούχο, το έργο θα μπορούσε να γίνει σε δύο στάδια. Στο «Southern Corridor Phase I», το φυσικό αέριο θα μεταφερθεί στην Ελλάδα και στη συνέχεια στην Ιταλία. Στο «Southern Corridor Phase II». θα κατασκευαστεί διακλάδωση του βασικού αγωγού, η οποία θα ακολουθήσει την διαδρομή του Nabucco με προορισμό την Αυστρία.
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Νοεμβρίου ο Τζέρεμι Έλις, ανώτατο στέλεχος της γερμανικής RWE που συμμετέχει στο σχήμα του αγωγού Nabucco, με συνέντευξή του στο περιοδικό «European Energy Review», έκανε πρόταση στις εταιρείες του ΙTGI ΔΕΠΑ και Edison) να ενταχθούν στον «δικό» του αγωγό, επειδή αυτός είναι πιο προωθημένος, έχει πολιτική υποστήριξη από περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη, ενώ είναι και πολυσυλλεκτικός, αφού σχεδιάζεται για μεταφορά αερίου όχι μόνο από το Αζερμπαϊτζάν, αλλά και από το Τουρκμενιστάν.
Μετά την πρόταση του Νabucco προς τον ITGI, ακολούθησε αντιπρόταση με συνέντευξη του επικεφαλής της Edison, Ουμπέρτο Κουαντρίνο, σε ιταλική εφημερίδα. Με αυτήν, ο «συνεταίρος» των ελληνικών εταιρειών ΔΕΠΑ και ΕΛ.ΠΕ. επιχειρηματολογεί υπέρ της συγχώνευσης του Nabucco στον ΙTGI, προς το παρόν τουλάχιστον, αφού η ποσότητα των 30 δισ. κυβικών μέτρων για την οποία σχεδιάζεται ο Νabucco είναι αδύνατο να βρεθεί, ενώ η σημερινή και αναμενόμενη παραγωγή των γνωστών κοιτασμάτων της Κασπίας δεν επαρκεί να καλύψει εξαγωγές προς την Ευρώπη, άνω των 12 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο.
Στόχος της Ε.Ε. είναι να περιορίσει την εξάρτησή της από τη Ρωσία, η οποία καλύπτει σήμερα το ένα τέταρτο περίπου των ευρωπαϊκών αναγκών σε φυσικό αέριο.
Κύριο μέσο διαφοροποίησης των προμηθευτών της αποτελεί η πρόσβαση στα τεράστια κοιτάσματα αερίου της Κασπίας, αρχικά στο Αζερμπαϊτζάν. Η κοινοπραξία που ελέγχει την επόμενη προμήθεια αζέρικου αερίου, από το κοίτασμα «Σαχ Ντενίζ ΙΙ», αναμένεται να επιλέξει τον αγοραστή και τον μεταφορέα του αερίου της μέχρι τον προσεχή Ιούνιο.
Το αζέρικο αέριο εποφθαλμιούν η κοινοπραξία του αγωγού Nabucco, καθώς και δύο μικρότερα πρότζεκτ - ο ελληνο-ιταλικός αγωγός ITGI και ο Trans Adriatic Pipeline (TAP).
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Reuters, οι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ζητούν από τις κοινοπραξίες των ITGI και Nabucco να ξεκινήσουν συζητήσεις με στόχο τη «συγχώνευση» των σχεδίων τους.
Ανώνυμη πηγή ανέφερε στο πρακτορείο πως μια επιλογή θα μπορούσε να είναι να υλοποιηθεί αρχικά το σχέδιο του ITGI, το οποίο είναι πιο οικονομικό σε σχέση με εκείνο του Nabucco, με την προοπτική να επεκταθεί κάποια στιγμή στο μέλλον.
Αυτό θα περιόριζε αρχικά τις ποσότητες φυσικού αερίου που θα μπορούσαν να μεταφερθούν στην Ευρώπη. Τα συμβαλλόμενα μέρη εξετάζουν, ωστόσο, να διευρυνθεί η χωρητικότητα του αγωγού που θα διασχίζει την Τουρκία και να συμμετάσχουν από κοινού σε αυτόν προκειμένου να ρίξουν το κόστος τους.
Σύμφωνα με άλλον αξιωματούχο, το έργο θα μπορούσε να γίνει σε δύο στάδια. Στο «Southern Corridor Phase I», το φυσικό αέριο θα μεταφερθεί στην Ελλάδα και στη συνέχεια στην Ιταλία. Στο «Southern Corridor Phase II». θα κατασκευαστεί διακλάδωση του βασικού αγωγού, η οποία θα ακολουθήσει την διαδρομή του Nabucco με προορισμό την Αυστρία.
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Νοεμβρίου ο Τζέρεμι Έλις, ανώτατο στέλεχος της γερμανικής RWE που συμμετέχει στο σχήμα του αγωγού Nabucco, με συνέντευξή του στο περιοδικό «European Energy Review», έκανε πρόταση στις εταιρείες του ΙTGI ΔΕΠΑ και Edison) να ενταχθούν στον «δικό» του αγωγό, επειδή αυτός είναι πιο προωθημένος, έχει πολιτική υποστήριξη από περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη, ενώ είναι και πολυσυλλεκτικός, αφού σχεδιάζεται για μεταφορά αερίου όχι μόνο από το Αζερμπαϊτζάν, αλλά και από το Τουρκμενιστάν.
Μετά την πρόταση του Νabucco προς τον ITGI, ακολούθησε αντιπρόταση με συνέντευξη του επικεφαλής της Edison, Ουμπέρτο Κουαντρίνο, σε ιταλική εφημερίδα. Με αυτήν, ο «συνεταίρος» των ελληνικών εταιρειών ΔΕΠΑ και ΕΛ.ΠΕ. επιχειρηματολογεί υπέρ της συγχώνευσης του Nabucco στον ΙTGI, προς το παρόν τουλάχιστον, αφού η ποσότητα των 30 δισ. κυβικών μέτρων για την οποία σχεδιάζεται ο Νabucco είναι αδύνατο να βρεθεί, ενώ η σημερινή και αναμενόμενη παραγωγή των γνωστών κοιτασμάτων της Κασπίας δεν επαρκεί να καλύψει εξαγωγές προς την Ευρώπη, άνω των 12 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου