Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2011

Η αδικία με τα περιοδικά ελεγχόμενης κυκλοφορίας

Πηγή: advertising.gr

Επιστολή στον Τηλέμαχο Χυτήρη απέστειλε ο εκδότης της Direction Eκδοτικός Οργανισμός, Βαγγέλης Παπαλιός, καταθέτοντας την πρότασή του για τα εκδοτικά προϊόντα ειδικής στόχευσης.

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Η παρούσα επιστολή έχει ως στόχο να αποσπάσει ελάχιστο από τον πολύτιμο χρόνο σας, προκειμένου να καταδείξει με αδρές γραμμές τις κεντρικές πτυχές ενός εξαιρετικά σοβαρού προβλήματος, που απασχολεί μια πλειάδα σοβαρών επιχειρήσεων στο χώρο του περιοδικού Τύπου.

Η πρωτοβουλία αυτή αναπτύσσεται με τη διαδικασία του επείγοντος εν όψει του πολυνομοσχεδίου για τα ΜΜΕ, το οποίο έχετε αναλάβει, ως αρμόδιος υπουργός, να προωθήσετε αρχικά προς διαβούλευση στο Υπουργικό Συμβούλιο και στη συνέχεια για ψήφιση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Ως εξαιρετικά έμπειρος περί τον κλάδο των Μέσων Ενημέρωσης, τόσο από την τρέχουσα ιδιότητά σας όσο και από την πλούσια θητεία σας σε αντίστοιχες θέσεις σε προηγούμενες κυβερνήσεις, θα γνωρίζετε εκ βαθέων τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο χώρος του ειδικού και κλαδικού ή συνδρομητικού περιοδικού Τύπου. Ένας χώρος από καθόλου έως ελάχιστα ευνοημένος από τη νομοθεσία και φυσικά από τις εκάστοτε πολιτικές «ενίσχυσης» των Μέσων, όπως θα άρμοζε σε μια ευνομούμενη πολιτεία, που κινείται στη λογική της τήρησης των συνταγματικών κανόνων για πλουραλισμό, πολυφωνία, δημοκρατία, ισονομία και, εν προκειμένω, υγιή ανταγωνισμό και ίσες ευκαιρίες.

Παρακολουθώντας πρόσφατα δημοσιεύματα του Τύπου -στο μέτρο που μπορεί κανείς να αντιληφθεί τις προθέσεις της κυβέρνησης- πληροφορούμαστε ότι το υπό κατάθεση νομοσχέδιο θα επικεντρώνεται στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση, στην απασχόληση, στο Internet και τη μετατροπή των έντυπων εκδόσεων σε ηλεκτρονικές, στις συγχωνεύσεις, στο καθεστώς δημοσίευσης των ισολογισμών, στο αγγελιόσημο, στην επιδότηση των θέσεων εργασίας και στο σύστημα κατανομής της κρατικής διαφήμισης. Και όλα αυτά πάλι για τα «κεντρικά» ή περιφερειακά ΜΜΕ.

Η πρόταση

Όπως γνωρίζετε, η οικονομική κρίση έχει επιφέρει ένα πρωτοφανές πλήγμα στα οικονομικά έσοδα των μικρομεσαίων εκδοτικών επιχειρήσεων, έχοντας ως αποτέλεσμα να έχει μειωθεί κατά 40% + η ιδιωτική διαφήμιση.

Ταυτοχρόνως οι διαφημίσεις από το ΕΣΠΑ και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα έχουν στην κυριολεξία «παγώσει», ενώ όσες υπάρχουν δίνονται κατά προτεραιότητα αποκλειστικά στα κεντρικά ΜΜΕ και στα περιοδικά περιπτέρου υπο- τίθεται μιας -ενίοτε θολής και αμφισβητούμενης- κυκλοφοριακής επίδοσης της τάξεως των 10.000 τευχών και άνω.

Η αντίληψη ωστόσο αυτή αποτελεί παρακολούθημα μιας στρεβλής νοοτροπίας του παρελθόντος, για μια σειρά λόγους που εναπόκειται στη διακριτική σας ευχέρεια να εξαλείψετε.

Ωστόσο υπάρχει και η άλλη πλευρά

Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται δεκάδες εκδοτικές επιχειρήσεις περιοδικού Τύπου, με αξιόλογα, χρήσιμα και εγνωσμένου κύρους εκδοτικά προϊόντα ειδικής στόχευσης, που είτε κυκλοφορούν σε πιο περιορισμένο αριθμό στο περίπτερο είτε βασίζονται στο σύστημα των συνδρομών, ο αριθμός των οποίων και η κοινωνική τους «διαστρωμάτωση» είναι πάντα στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου.

Κατά τα άλλα οι εκδοτικές αυτές επιχειρήσεις:

• Αποτυπώνουν αξιόλογα οικονομικά μεγέθη και κερδοφορία, καταβάλλοντας σε ετήσια βάση ένα υψηλό κονδύλι για φόρους και ασφαλιστικές εισφορές.

• Απασχολούν κάποιες χιλιάδες εργαζόμενους υψηλού επιπέδου, με σημαντική εξειδίκευση, συγκρατώντας έτσι τα επίπεδα ανεργίας στον κλάδο, που έχουν πάρει ανεξέλεγκτη διάσταση.

• Διαθέτουν ερείσματα στην ελληνική κοινωνία, παράγουν χρήσιμα και αξιόλογα προϊόντα και εξειδικευμένες υπηρεσίες πληροφόρησης σε ειδικά κοινά, αποτυπώνοντας σημαντικές πωλήσεις, αναγνωσιμότητες και κυκλοφορίες.

Και όμως, οι εκδοτικές επιχειρήσεις του συνδρομητικού Τύπου ή των εκδοτικών προϊόντων με περιορισμένη παρουσία στο περίπτερο, αντιμετωπίζονται:

α) είτε ως ανύπαρκτη κατηγορία της εκδοτικής κοινότητας, καθώς δε δικαιούνται να συμμετέχουν στο Σύνδεσμο Εκδοτών Περιοδικού Τύπου (ΣΕΠΤ) και δε διαθέτουν άλλη επαγγελματική θεσμική ομπρέλα υπό την οποία θα είχαν το δικαίωμα του διαλόγου με την κυβέρνηση, είτε

β) ως οι αποδιοπομπαίοι τράγοι του χώρου.

Για τους λόγους αυτούς παρακαλούμε πολύ όπως εξετάσετε πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο να συμπεριλάβετε στο πολυνομοσχέδιο για τα ΜΜΕ διατάξεις που αποκαθιστούν την αδικία χρόνων για τον κλάδο που σας προανέφερα:

• Επέκταση των διαφημιστικών προγραμμάτων και στα ειδικά-συνδρομητικά περιοδικά, πόσω μάλλον όταν η θεματολογία τους συνάδει με το περιεχόμενο των ενημερωτικών (διαφημιστικών) εκστρατειών που υλοποιείτε και το κοινό τους αποτελεί το «ζητούμενο» των επιμέρους στόχων σας.

• Αξιοποίηση προγραμμάτων ΕΣΠΑ και άλλων αναπτυξιακών προγραμμάτων του κλάδου για την ψηφιακή σύγκλιση και τις νέες τεχνολογίες.

• Επέκταση τυχόν νομοθετικής ρύθμισης για μειωμένες εργοδοτικές εισφορές.

• Επέκταση των ευεργετικών διατάξεων για επιδοτήσεις θέσεων εργασίας από τον ΟΑΕΔ.

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Με την υλοποίηση των προαναφερθέντων αιτημάτων, θα σημειωθεί μια στοιχειώδης αντιστροφή του αρνητικού κλίματος και θα τεθούν οι βάσεις για μια μεσοπρόθεσμη αναπτυξιακή πορεία του κλάδου, προς όφελος της πολυφωνίας. Και τούτο επειδή τα ανεξάρτητα ειδικά και συνδρομητικά περιοδικά αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο για την εξειδικευμένη ενημέρωση, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που οι ισχυρές τάσεις συγκέντρωσης στο χώρο των ΜΜΕ απειλούν την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και τη διάδοση της ορθής και διασταυρωμένης πληροφορίας. Της οποίας, όπως γνωρίζει σύμπασα η ελληνική κοινωνία, είστε θερμός υπέρμαχος.

Με ιδιαίτερη εκτίμηση,

Βαγγέλης Παπαλιός
Εκδότης

Δεν υπάρχουν σχόλια: