Τετάρτη, 28 Σεπτεμβρίου 2011

ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΤΟΥ

Εντυπωσιακές και σε βάθος αναλύσεις στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο του Ελληνικού Ινστιτούτου Οικονομικής Διοίκησης της ΕΕΔΕ

του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

«Τουρισμός, Πολιτισμός και Ναυτιλία είναι το τρίπτυχο πάνω στο οποίο μπορεί και πρέπει να στηριχθεί η ελληνική οικονομία για να μπορέσει να ξεπεράσει την σημερινή κρίση της». Αυτό υπογράμμισε με έμφαση δύο και τρεις φορές στην ομιλία του ο κ.Γιώργος Ανωμερίτης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΕ Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), μιλώντας στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο που διοργανώνει το Ελληνικό Ινστιτούτο Οικονομικής Διοίκησης της ΕΕΔΕ σε συνεργασία με το Ελληνοβρεταννικό Εμπορικό Επιμελητήριο. Επίσης, ο κ.Γ.Ανωμερίτης στην ομιλία του αναφέρθηκε στην τεράστια σημασία της λιμενικής οικονομίας, αλλά και στην σημασία του Πειραιά στην ΝΑ Μεσόγειο, καθώς και στην σημασία που θα παίζουν εφεξής οι κρουαζιέρες στην τουριστική βιομηχανία και είπε ότι στην ανάπτυξή τους έχουν εναποτεθεί πολλές ελπίδες. Επίσης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ τόνισε ότι ο Πειραιάς είναι ένα από τα ασφαλέστερα λιμάνια στον κόσμο και υπογράμμισε ότι με νέες επενδύσεις, πού ήδη έχουν δρομολογηθεί, η στρατηγική του σημασία θα ενισχυθεί περαιτέρω.

Εντυπωσιακά στοιχεία για τον ναυτιλιακό κλάδο συνολικά έδωσε στην παρουσίασή του και ο κ.Κων. Κουνάδης, υποδιευθυντής προώθησης υπηρεσιών στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι στην Ελλάδα λειτουργούν 762 ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ ο ελληνικός στόλος διαθέτει 4.714 πλοία, από τα οποία 2.000 είναι με ελληνική σημαία. Είπε επίσης ότι η Ελλάδα αντιπροσωπεύει το 20% των παγκόσμιων δια θαλάσσης μεταφορών, ποσοστό που τελεί όμως υπό σκληρές ανταγωνιστικές συνθήκες. Καταλήγοντας, ο κ. Κ.Κουνάδης τόνισε με έμφαση ότι «για τους Έλληνες εφοπλιστές, το Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών είναι εδώ…».

Στην παγκοσμιοποίηση και στον ρόλο της αναφέρθηκε ο κ. Νικόλαος Αρβανίτης, εκπρόσωπος της Διεθνούς Ναυτιλιακής Ένωσης, τονίζοντας ότι ο Πειραιάς έχει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα ως λιμάνι. Γι αυτό και πρέπει, με τις κατάλληλες πρωτοβουλίες και τα απαραίτητα έργα υποδομής, να πάρει την θέση που τού αξίζει στην ευρύτερη περιοχή μας. «Προς την κατεύθυνση αυτή, τεράστιος είναι ο ρόλος των θεσμικών φορέων της Πολιτείας», είπε ο κ. Ν.Αρβανίτης.

Από την πλευρά του, ο κ. Τάσος Βαμβακίδης, αναπληρωτής εμπορικός διευθυντής της Piraeus Container Terminal, αναφέρθηκε στην αυξανόμενη σημασία της λιμενικής οικονομίας, η οποία γίνεται όλο και πιο σοβαρό αναπτυξιακό εργαλείο στον βαθμό που αυξάνεται και το παγκόσμιο εμπόριο. Παρατήρησε, επίσης, ότι τα ελληνικά λιμάνια και γενικά η ελληνική οικονομία μπορούν να ωφεληθούν πολύ από την κρίση στον αραβικό κόσμο. «Ασφαλώς δε το ίδιο ισχύει και για τον ελληνικό τουρισμό», είπε ο κ.Τ.Βαμβακίδης.

Στην διεθνή χρηματοοικονομική κρίση και τις επιπτώσεις της στην ναυτιλία αναφέρθηκε ο κ. Αλέξανδρος Τουρκολιάς, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος στην Εθνική Τράπεζα Ελλάδος ΑΕ, ο οποίος τόνισε ότι η άνοδος του κόστους του χρήματος είναι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πλοιοκτήτες και οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Αναφέρθηκε επίσης στην αισθητή βελτίωση του ηλικιακού μέσου όρου των ελληνικών πλοίων, που από τα 22 χρόνια το 1990 έχει πέσει στα 15 χρόνια σήμερα. Συμπερασματικά, ο κ. Αλ.Τουρκολιάς είπε ότι η διεθνής κρίση χρέους κάνει πιο επιφυλακτικές τις τράπεζες στην χορήγηση πιστώσεων, περιορίζοντας βέβαια και τα κεφάλαιά τους λόγω πιθανών επανακεφαλαιοποιήσεων.

Άλλοι ομιλητές στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο ανέλυσαν, από την πλευρά τους, την διεθνή χρηματοοικονομική συγκυρία τονίζοντας ότι το μεγάλο πρόβλημα για την παγκόσμια οικονομία είναι η αποκαλούμενη «βόμβα του χρέους». Η τελευταία δημιουργεί τεράστια προβλήματα διεθνούς ρευστότητας, τα οποία οδηγούν τα επιτόκια προς τα πάνω και άρα επιδρούν αποτρεπτικά στις αποφάσεις για επενδύσεις –ιδιαίτερα δε στον ναυτιλιακό χώρο. Έτσι, στο επίπεδο αυτό θα παρατηρηθούν αρκετές ανακατατάξεις τα χρόνια που έρχονται, όπως βέβαια συμβαίνει και με την παγκόσμια οικονομία.

Στο πλαίσιο αυτό, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας XRTL κ. Γιώργος Ξηραδάκης αναφέρθηκε στην είσοδο και στον ρόλο των κινεζικών τραπεζών στην διεθνή ναυτιλιακή δραστηριότητα και είπε ότι η Κίνα, η οποία σήμερα διαθέτει 3 τρισεκατομμύρια δολλάρια συναλλαγματικά αποθέματα, είναι ένας από τους μεγαλύτερους διεθνείς επενδυτές σε πολλούς κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας. «Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η Κινεζική Αγροτική Τράπεζα πραγματοποίησε την μεγαλύτερη διεθνή δημόσια εγγραφή στον διεθνή τραπεζικό χώρο, της τάξης των 22,5 δισεκατ. δολλαρίων», είπε ο κ.Γ.Ξηραδάκης. Αναφέρθηκε επίσης στο κινεζικό ενδιαφέρον για την ελληνική ναυτιλία και τα ελληνικά λιμάνια και υπογράμμισε τις διαφοροποιημένες τραπεζικές επενδύσεις που οι Κινέζοι πραγματοποιούν στην Ευρώπη.

Εντυπωσιακή στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Διοίκησης Επιχειρήσεων υπήρξε και η αποστροφή του προέδρου της, κ. Κων. Λαμπρινόπουλου, στον εναρκτήριο χαιρετισμό του, ο οποίος είπε ότι «μία χώρα που είναι η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο δεν μπορεί να πτωχεύσει…».

Δεν υπάρχουν σχόλια: