Πέμπτη, 2 Δεκεμβρίου 2010

3ο ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ: Συμπεράσματα

Με ιδιαίτερα μεγάλη επιτυχία και με την εξαγωγή σημαντικών συμπερασμάτων για το μέλλον του τουριστικού προϊόντος, ολοκλήρωσε τις εργασίες του το «3ο Ευρωπαϊκό Συνέδριο Τουρισμού» με τίτλο «Ένα Νέο Μοντέλο για τον Τουρισμό» που διοργανώθηκε από την Helexpo και την Europress Media Group (EMG) στο πλαίσιο της 26ης Διεθνούς Έκθεσης Τουρισμού «Philoxenia» στην Θεσσαλονίκη.

Έσοδα – αφίξεις 2011

Με θετικό πρόσημο στα έσοδα, αλλά και με αύξηση των αφίξεων και διανυκτερεύσεων σε ποσοστό τουλάχιστον 5%, πρόκειται να βρεί τον ελληνικό τουρισμό το 2011, όπως εκτίμησε ο υφυπουργός Τουρισμού και Πολιτισμού, Γιώργος Νικητιάδης κατά την διάρκεια της ομιλίας του. Υπενθυμίζεται, ότι το 2010 η πτώση αφίξεων και διανυκτερεύσεων στη χώρα μας αναμένεται στο 1,5%, με την απώλεια εσόδων μάλιστα να σημειώνει κάμψη κατά 7%.


Περιβάλλον – Πολιτισμός - Τουρισμός
Ο κ. Νικητιάδης υπογράμμισε χαρακτηριστικά ότι η κυβέρνηση έχει προετοιμαστεί με επάρκεια, προκειμένου να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες το 2011, και τόνισε ότι δεν αποτελεί άπιαστο όνειρο να καταστεί η χώρα μας τουριστικός προορισμός 12μηνης βάσης. Δήλωσε επιπλέον ένθερμος υποστηρικτής του παντρέματος "τουρισμός-πολιτισμός". Όπως είπε, με τη νέα στρατηγική που ακολουθείται πλέον, στόχος είναι να αναδειχθούν όλες οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού που μπορεί να προσφέρει η χώρα μας και έτσι ο τουρίστας να γνωρίζει πια ότι τα Μετέωρα και η Πάτμος δεν υστερούν σε τίποτα έναντι του Θιβέτ. Στον πλαίσιο αυτό, γνωστοποίησε ότι βρίσκονται προ πυλών για τη Βουλή, νομοσχέδια για τον αγροτουρισμό και την αναρρίχηση.

Στον «πράσινο τουρισμό» αναφέρθηκε από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΕΟΤ, Νικόλαος Κανελλόπουλος τονίζοντας ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη των ειδικών μορφών τουρισμού που θα διευρύνουν τη τουριστική μας περίοδο.

«Δείτε τα χαρακτηριστικά του τουριστικού μας προϊόντος που είναι, εξάρτηση από συγκεκριμένες ευρωπαϊκές αγορές, υπερσυγκέντρωση της τουριστικής δραστηριότητας σε συγκεκριμένες περιοχές του ελληνικού χώρου και συγκέντρωση του 50% των αφίξεων των διεθνών επισκεπτών κατά το τρίμηνο Ιούλιο έως Σεπτέμβριο» σημείωσε ο κ. Κανελλόπουλος.

«Απάντηση στην κρίση», συνέχισε, «είναι ο «πράσινος τουρισμός» που περιλαμβάνει την προστασία και την ανάπτυξη των φυσικών πόρων και της κληρονομιάς μας». Συγκεκριμένα, μεταξύ των άλλων, η νέα τουριστική ταυτότητα, περιλαμβάνει ένα νέο νομικό πλαίσιο για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, χρήση εναλλακτικών πηγών ενέργειας, δημιουργία ενός διοικητικού τουριστικού πρωτοκόλλου επικεντρωμένου στον πελάτη και κίνητρα για επενδύσεις στον πράσινο τουρισμό.

Προτάσεις τουριστικής ανάπτυξης με έμφαση επίσης στον πολιτισμό και στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος κατέθεσε στα πλαίσια της ομιλίας της, η Βουλευτής Ρεθύμνου κ. Όλγα Κεφαλογιάννη.

«Η τουριστική ανάπτυξη ενός τόπου βασίζεται κατά κύριο λόγο στον πολιτιστικό και τον περιβαλλοντικό του πλούτο» τόνισε, προσθέτοντας πως μερικές φορές είναι τόσο άναρχη ώστε να έχει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στο πολιτιστικό κεφάλαιο μιας περιοχής κάτι που οδηγεί στην κατάρρευση του «κύκλου ζωής» του τουριστικού προορισμού. «Το ερώτημα είναι, όχι μόνο πως θα αποφύγουμε αυτήν την κατάρρευση, αλλά, πως θα πετύχουμε την ανανέωση και το να δώσουμε διάρκεια σε αυτόν τον κύκλο ζωής» ανέφερε η κ. Κεφαλογιάννη εξηγώντας πως η απάντηση βρίσκεται στην αναζήτηση και αξιοποίηση νέων εργαλείων τουριστικής ανάπτυξης τόσο όσον αφορά τον πολιτισμό όσο και το περιβάλλον.

Αφύπνιση της τουριστικής επιχειρηματικότητας και τουριστική παιδεία
Η τουριστική παιδεία ειδικότερα και η παιδεία γενικά, είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την αναβάθμιση του ελληνικού τουρισμού, σε μία εποχή όπου εντείνεται και ο παγκόσμιος τουριστικός ανταγωνισμός. Αυτά, μεταξύ άλλων, τόνισε ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ) κ. Κων. Λαμπρινόπουλος, στην εισήγησή του στο 3ο Ευρωπαϊκό Συνέδριο Τουρισμού.

Στο ίδιο πάνελ, οι εισηγητές αναφέρθηκαν στα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει η Ελλάδα στον τομέα των τουριστικών δραστηριοτήτων, τα οποία συγκεντρώνονται πρωτίστως στην υπεροχή του φυσικού περιβάλλοντος και στην μοναδική πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά. Εισηγητές όπως οι κ.κ. Αντώνης Ζαΐρης, Γιώργος Σταμάτης, Γιώργος Μπαρμπούτης και Γιάννης Μιχαηλίδης αναφέρθηκαν στα φυσικά πλεονεκτήματα της χώρας, που προσδιορίζονται από το εντυπωσιακό μεσογειακό της τοπίο, τις ήπιες κλιματικές συνθήκες και, βέβαια, την πολιτιστική κληρονομιά.

Για τον λόγο αυτόν, η αφύπνιση της τουριστικής επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, παρά την οξύτατη οικονομική κρίση που αντιμετωπίζει η χώρα, μπορεί να αποτελέσει τον καταλύτη για δυναμικότερη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας στα επόμενα έτη, σε συνδυασμό με την ανάκαμψη των ευρωπαϊκών οικονομιών και της παγκόσμιας οικονομίας. Αυτό μπορεί να συμβεί παρά τα εμπόδια που επιβάλλονται στην εγχώρια ανάπτυξη από την επιδείνωση της ανταγωνιστικότητας με βάση το κόστος εργασίας και από την ανάγκη για άμεση και ουσιαστική πρόοδο στον τομέα της δημοσιονομικής προσαρμογής.

Στο επίπεδο αυτό, ο κ. Νίκος Γεωργικόπουλος, ερευνητής στο ΚΕΠΕ, υπογράμμισε τον ρόλο που μπορούν να παίξουν οι τράπεζες, οι οποίες, για την ώρα, αποτελούν και το ισχυρότερο στήριγμα της οικονομίας. Από την πλευρά του, ο κ. Θεοδ. Βλασσόπουλος, οικονομολόγος και πρώην πρόεδρος του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών, αναφέρθηκε στην ζωτικότητα ενός σχεδίου για την πρακτική εφαρμογή του πολιτιστικού τουρισμού και έδωσε και αυτός έμφαση στον ρόλο της παιδείας.

Ο καθηγητής κ. Γιώργος Χατζηκωνσταντίνου, γενικός γραμματέας Μακεδονίας-Θράκης του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, επεσήμανε την ανάγκη για ενίσχυση της προώθησης του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας στο εξωτερικό τόσο από τις επιχειρηματικές μονάδες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, όσο και από το κράτος. Ωστόσο, οι εισηγητές κ.κ. Κ.Λαμπρινόπουλος και Αντ. Ζαΐρης επεσήμαναν ότι οι προσπάθειες να πεισθεί ο ξένος τουρίστας για τα τουριστικά πλεονεκτήματα της χώρας μας αποδυναμώνονται όταν τα ξένα ΜΜΕ επικεντρώνονται για μεγάλα διαστήματα κάθε χρόνο στην προβολή ταραχών και καταστροφών που προκύπτουν κατά την διάρκεια φοιτητικών, εργατικών ή άλλων κινητοποιήσεων στην Ελλάδα, καθώς και των συχνών και εκτεταμένων πυρκαγιών.

Τουρισμός 12 μήνες
Συμμετέχοντας στο πάνελ ομιλητών της ενότητας «Τουρισμός 12 μήνες» η κα Δέσποινα Αμαραντίδου, Μέλος Δ.Σ. του HAPCO, εξήγησε τους λόγους για τους οποίους ο συνεδριακός τουρισμός θεωρείται αντίδοτο της εποχικότητας και παρουσίασε στο ακροατήριο προτεινόμενες δράσεις της Πολιτείας και των φορέων προς την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του συνεδριακού τουρισμού προς όφελος της εθνικής οικονομίας.

Αθλητικός τουρισμός και τους 12 μήνες
«Ο αθλητικός τουρισμός αναψυχής είναι για όλες τις εποχές. Και η Ελλάδα είναι ο ιδανικότερος τόπος για να τον φιλοξενήσει». Αυτό τόνισε ο ιδρυτής της Ακαδημίας σέρφινγκ και ιστιοπλοΐας της Ρόδου, Αχιλλέας Τζίμας.

«Η Ελλάδα είναι ο ιδανικός τόπος. Θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα για να καταφέρουμε να φέρουμε τουρίστες που μπορούν να ασχοληθούν με όλα τα αθλήματα. Αρκεί να βγει ένας χάρτης και σε κάθε περιοχή να σημειώνονται τα αθλήματα που μπορεί κάποιος να ασχοληθεί και αυτός να διατεθεί στο εξωτερικό για να διαφημίσουμε τα τουριστικά προϊόντα μας. Σε αυτό το σημείο επισημαίνω πως είναι διαφορετικός ο αθλητικός τουρισμός που αναζητά ο τουρίστας και διαφορετικός ο προπονητικός τουρισμός» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αισιοδοξία για επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν όλο τον χρόνο στην περιοχή του Άθω
Αισιόδοξος ότι η περιοχή του Άθω της Χαλκιδικής θα κερδίσει το στοίχημα της επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν όλο τον χρόνο, εμφανίστηκε ο αντιπρόεδρος του Οργανισμού Τουριστικής Ανάπτυξης Προ του Άθω, Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου.

O κ. Παπαγεωργίου επισήμανε ότι το προϊόν που προωθεί η περιοχή στην ευρωπαϊκή αγορά είναι πλέον διαφοροποιημένο και έτοιμο να ανταποκριθεί με επιτυχία στις υψηλές αξιώσεις των ευρωπαίων επισκεπτών και αυτό γιατί προσφέρει εναλλακτικές τουριστικές υπηρεσίες με κύρια χαρακτηριστικά την ποιότητα, την βελτιωμένη εξυπηρέτηση και την εναλλαγή του τόπου.

Η Ρόδος αναζητεί το όραμα σε έναν σύγχρονο Κολοσσό
«O τουρισμός δεν πουλάει πια κρεβάτια και πακέτα αλλά διακινεί εμπειρίες. Μύθοι, θρύλοι και όνειρα μέσα σ’ ένα περιβάλλον όπου ο επισκέπτης θα αισθάνεται συμμέτοχος σε αληθινές και εμπνευσμένες συγκινήσεις συνθέτουν το σύγχρονο, ανταγωνιστικό και ελκυστικό σύστημα τουρισμού». Στη νέα αυτή τάση προσανατολίζονται πλέον οι επαγγελματίες του τουρισμού και στην Ελλάδα, αλλά η Ρόδος έκανε προ πολλού το βήμα. Η ιδέα για την αναβίωση του θαύματος του Κολοσσού της Ρόδου σ’ ένα σύγχρονο έργο-θαύμα (Mega Attraction) επανέρχεται πιο επιτακτικά από ποτέ. Εργο-ορόσημο που επί αιώνες ταυτίζεται με τη Ρόδο, συνδέεται μαζί της σε παγκόσμιο επίπεδο, κι ένας μύθος γύρω από αυτό μπορεί να επαναπροσδιορίσει εκ νέου τον προορισμό στο νησί σε παγκόσμιο επίπεδο. Ετσι ξεκίνησε η ιδέα για την αναβίωση του αρχαίου θαύματος σε σύγχρονο. Η ιδέα έφθασε ώς το Ντουμπάι στη γενική συνέλευση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και σήμερα επαναδιατυπώνεται στη Θεσσαλονίκη στο 3ο Ευρωπαϊκό Συνέδριο Τουρισμού.»

«Οι γαλάζιες θάλασσες, τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια και τα αξιοθέατα δεν αρκούν πλέον για τους έμπειρους, απαιτητικούς και εξεζητημένους τουρίστες» διαπιστώνει ο κ. Γιώργος Μπαρμπούτης, εκπρόσωπος του έργου Κολοσσού Δήμου Ροδίων, μέλος της επιστημονικής ομάδας τουρισμού του επιμελητηρίου Δωδεκανήσου.

Τέλος, κλείνοντας τις εργασίες του συνεδρίου, ο δ/νων σύμβουλος της “Europress Media Group” κ. Χρήστος Τρικούκης τόνισε ότι “Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, η επίκαιρη θεματολογία, η συμμετοχή υψηλού κύρους προσωπικοτήτων και η άρτια διοργάνωση, καθιστούν το Ευρωπαϊκό Συνέδριο Τουρισμού ως ένα εξαιρετικά σημαντικό γεγονός με διεθνή αναγνώριση και παράλληλα αφορμή προβληματισμού και γόνιμου διαλόγου για όλους τους φορείς που σχετίζονται με την σύγχρονη τουριστική βιομηχανία”.

Δεν υπάρχουν σχόλια: