Παρασκευή, 27 Αυγούστου 2010

Πως οι Ευρωπαίοι θα νικήσουν στη μάχη της Ασίας

Του Alan Keir*

Όταν εξετάζουμε την παγκόσμια οικονομία σήμερα, μια θεμελιώδης αλλαγή λαμβάνει χώρα με μια πολύ σαφή στροφή από τη Δύση στην Ανατολή. Η Ασία και η Μέση Ανατολή αναμφίβολα προβάλλουν ως οι καλύτερες προοπτικές για την παγκόσμια οικονομία, και οι επιπτώσεις για την επιχειρηματική κοινότητα στην Ευρώπη είναι σημαντικές. Η Ευρώπη θα βρεθεί σε κίνδυνο αν δεν δράσει.

Αυτό το μεταβαλλόμενο παγκόσμιο οικονομικό τοπίο με συναρπάζει. Ποιος θα το φανταζόταν ότι σήμερα στην Ινδία, τα δύο τρίτα των εξαγωγών θα πήγαιναν σε αγορές εκτός των ΗΠΑ και την Ευρώπη; Ή ότι η Κίνα θα καταστεί ο μεγαλύτερος εισαγωγέας εμπορευμάτων της Βραζιλίας; Πράγματι, σύμφωνα με το ΔΝΤ, σε 20 χρόνια η «οικονομία της Ασίας στο σύνολό της θα είναι μεγαλύτερη από εκείνη των G-7 και θα αντιστοιχεί στο ήμισυ του μεγέθους του συνόλου των G-20».

Στην HSBC (HBC) μιλάμε με πολλές επιχειρήσεις στην Ευρώπη οι οποίες ήδη εκμεταλλεύονται ευκαιρίες στην Ανατολή.

Όμως για πολλές Ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, τα εντυπωσιακά στατιστικά που υπογραμμίζουν την ανάπτυξη της ανατολής απλά παραμένουν στατιστικά. Σε πολλές εταιρείες φαίνεται ακατόρθωτο να έχουν πρόσβαση στην Ανατολή, πόσο μάλλον να συμβαδίσουν με τη γρήγορη ανάπτυξή της.

Βασικά ζητήματα

Για το λόγο αυτό, αναθέσαμε στην εταιρεία Futures να αναπτύξει μια έκθεση για τις οικονομίες της Ανατολής και το πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό και καταναλωτικό κλίμα ώστε να διαπιστώσουμε τα βασικά ζητήματα που θα πρέπει να επηρεάσουν τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων κάθε Ευρωπαίου επιχειρηματικού ηγέτη όταν εξετάζει την περιοχή. Η έκθεση, Κοιτώντας στη Μέση Ανατολή: Το μεταβαλλόμενο πρόσωπο του επιχειρηματικού κόσμου, χρησιμοποιεί αυτές τις σκέψεις για να χαρτογραφήσει πρακτικά βήματα ώστε οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να χρησιμοποιήσουν τους παράγοντες αυτούς προς όφελός τους και να κάνουν το εμπόριο με την Ανατολή πραγματικότητα. Η έκθεση αγγίζει ένα πλήθος κρίσιμων παραγόντων από την διακύμανση των τιμών του πετρελαίου και της κατανάλωσης στην αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών, αλλά εδώ έχω επιλέξει να επικεντρωθώ στα πρακτικά ζητήματα για τις επιχειρήσεις.

Μεγιστοποίηση ανθρώπινου κεφαλαίου. Αυτό περιλαμβάνει αναζήτηση πέρα από τα εσωτερικά σύνορα για προσλήψεις, αξιοποιώντας τις επενδύσεις της Ασίας στην κατάρτιση και την αναβάθμιση των δεξιοτήτων, καθώς η περιοχή μεταμορφώνει την εικόνα της ως πηγή εργασίας χαμηλού κόστους. Σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ο Κόσμος το 2025, η Κίνα και η Ινδία θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% της έρευνας και ανάπτυξης στον κόσμο μέχρι το 2025 - πάνω από δύο φορές το μερίδιό τους σήμερα.

Δημιουργία καινοτόμου εφοδιαστικής αλυσίδας. Οι καινοτόμες επιχειρήσεις θα χρησιμοποιήσουν το παραδοσιακό μοντέλο της δυτικής καινοτομίας και της Ανατολικής παράδοσης υπέρ τους για να επωφεληθούν από την αύξηση του μεριδίου της Ασίας στις δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη και τις ανεπτυγμένες δεξιότητες που χρειάζονται για αυτές. Για παράδειγμα, ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα στη Δυτική τεχνολογία δημιουργούν κέντρα καινοτομίας σε όλο τον κόσμο. Η Cisco (CSCO) έχει την ‘Cisco East,’ ένα δεύτερο παγκόσμιο στρατηγείο στην Bangalore. To κέντρο έρευνας και ανάπτυξης της Microsoft (MSFT) στο Πεκίνο είναι το μεγαλύτερο της εταιρείας εκτός Αμερικής.

Επενδύοντας στους καταναλωτές. Η άνθηση των πληθυσμών της Ανατολής και ο αυξανόμενος πλούτος των καταναλωτών θα δημιουργήσει πρωτοφανείς ευκαιρίες στην αγορά για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.

Οι πωλήσεις αυτοκινήτων της Rolls-Royce στην Κίνα, για παράδειγμα, θα ξεπεράσουν αυτές στο Ηνωμένο Βασίλειο το τρέχον έτος, καθιστώντας την Κίνα τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για πολυτελή οχήματα, μετά τις ΗΠΑ.

Ωστόσο, οι εταιρείες πρέπει να κατανοήσουν ότι οι καταναλωτές της ανατολής δεν είναι απλώς αντίγραφα των δυτικών ομολόγων τους. Θα πρέπει να λάβουν υπόψη τις περιφερειακές διαφορές. Η επιτυχία του κινητού τηλεφώνου της Nokia 1100 (NOK) στην Ινδία, το οποίο παρέχει φακό και είναι ανθεκτικό στη σκόνη, είναι ένα παράδειγμα μιας εταιρείας που προσαρμόζει την προσέγγισή της.

Παγκόσμια νοοτροπία. Οι επιτυχημένες επιχειρήσεις θα αφιερώσουν χρόνο για να κατανοήσουν καλύτερα το πώς η Ασία έχει επαναπροσδιορίσει το παγκόσμιο επιχειρηματικό χάρτη - ανατρέποντας τις αντιλήψεις σχετικά με την "Ανατολή" και θα πρέπει να καλλιεργήσουν ένα πνεύμα στις οργανώσεις τους, που θα φιλοξενεί διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα και κανονιστικές ρυθμίσεις.

Αποτελεσματικός περιορισμός του κινδύνου. Οι ακμάζουσες επιχειρήσεις θα ερευνούν, θα κατανοούν και θα ζυγίζουν με ακρίβεια τους κινδύνους σε σχέση με τα σημαντικά οφέλη της ενασχόλησής τους με την Ανατολή. Για παράδειγμα η πολιτική αστάθεια σε μέρη της Ασίας μπορεί να σημαίνει οικονομική αστάθεια για όλους, όπως και υψηλότερες τιμές για τα εμπορεύματα και χαμηλότερες επενδυτικές εισροές και εκροές. Αλλά αυτό δε θα πρέπει να αποτελεί λόγο για τις Ευρωπαϊκής επιχειρήσεις για να μην αλληλεπιδράσουν με την Ανατολή. Το να έχουν επίγνωση των εντάσεων είναι λογικό, αλλά με τους κατάλληλους συνεταίρους οι «σκεπτόμενες επιχειρήσεις» μπορούν να ξεπεράσουν αυτό το σημαντικό ζήτημα και άλλες αντιλήψεις για την Ανατολή που υπάρχουν στη Δυτική νοοτροπία.

Ξανασκεφτείτε την κατανάλωση και τη διανομή. Καθώς η Ασία θα υποφέρει από ελλείψεις σε ενέργεια κατά τα επόμενα έτη, τα μοντέλα διανομής και εξαγωγών ενδέχεται να πρέπει να αλλάξουν. Θα πρέπει να υπογραμμίζεται ο ρόλος μιας επιχείρησης στην αντιμετώπιση θεμάτων παγκόσμιας βιωσιμότητας, και ιδιαίτερα στην κατανάλωση ενέργειας από την ανατολή. Έτσι, είναι σημαντική η επίγνωση αυτού του παράγοντα στο μελλοντικό σχεδιασμό και την εξέταση των κινδύνων σε σχέση με τις ευκαιρίες για αξιοποίηση των ασιατικών επενδύσεων σε νέες πηγές ενέργειας.

Δημιουργία επιχείρησης που έχει χώρο για συμβουλές. Η αναγνώριση του ρόλου των εξωτερικών ειδικών που θα παρέχουν εξειδικευμένες συμβουλές για την αγοράς θα αποδειχθεί ένα μεγάλο πλεονέκτημα για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.

Σε πολλές επιχειρήσεις στις μακρινές αγορές της Δύσης, η Ασία είναι μια άγνωστη ‘επικίνδυνη’ περιοχή. Ωστόσο, οι κίνδυνοι της δέσμευσης πρέπει πάντα να εξετάζονται στο πλαίσιο των πιθανών ανταμοιβών. Η Ασία προσφέρει έναν ‘ενάρετο κύκλο’ οικονομικής ανάπτυξης και επενδύσεων. Είναι ζωτικής σημασίας για τους ευρωπαίους επιχειρηματίες να μην είναι στενόμυαλοι για τις δυνατότητες που προσφέρονται από την άνοδο της Ασίας. Η Ευρώπη δεν μπορεί να κάνει λιγότερα, αν επιθυμεί να παραμείνει στην πρωτοπορία των παγκόσμιων επιχειρήσεων.

* Ο Alan Keir είναι Group General Manager και Global Co-Head της HSBC Commercial Banking, μονάδας της HSBC Holdings.

Δεν υπάρχουν σχόλια: